mandag den 19. september 2011

Wandas boller

Så skal der bages boller til madpakken i morgen. Den opskrift jeg har på disse boller - hedder Wandas boller...jeg har efterhånden erfaret, at det er en opskrift der har mange navne i det ganske land.
Men de er super nemme at lave, hvis man som jeg, ikke lige orker dej-fingre!


Opskriften lyder som følger (jeg lavede ½ portion)

  • 2 poser tør gær - alm. gær er ligeså fint
  • 1 tsk salt
  • 2 spsk sukker
  • 1 kg mel
  • 8 dl vand
Alt dette røres sammen


Så skal der kerner og frø i - eller hvad man lige har lyst til. 
I en gryde giver du nedenstående et lille opkog og afkøler det lidt. (det er lettest at starte med det :)

  • 3 dl vand
  • 2 dl solsikkefør
  • 2 dl hørfrø
  • 2 dl græskarkerner
Rør herefter frøblandingen med den øvrige dej.
Dejen bliver meget lind - og det er skam meningen!

  • Så sættes dejen til hævning i ca. ½ time

Wandas boller til hævning

  • Tænd ovnen på 200 grader - evt. varmluft
  • Når dejen er færdig med at hæve, sættes den på en plade med to skeer - eller hvad man lige har. Der skal helst ikke røres meget i dejen efter hævningen.
Efter hævning


Så er det bare igang med at sætte på pladen



Det er lidt svært at se, men jeg har først penslet med æg, og derefter drysset med henholdsvis nigellafrø og havregryn. Bollerne blev lige til den store side - nærmest burgerboller! Men der kom 12 store boller ud af den halve portion dej.


Og som man så fint kan se på billedet - så bager min ovn ikke jævnt! Men fine blev de nu alligevel..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...